America’s Car-Mart – En enkel affär, tillfälligt impopulär

America’s Car-Mart (NASDAQ: CRMT) är ett litet amerikanskt bolag som säljer begagnade bilar i landsbygdsområden i södra USA. Bolaget driver ungefär 154 bilhandelsplatser, främst i små orter i sydcentrala USA, och fokuserar enbart på den integrerade modellen “Buy Here, Pay Here” där försäljning och finansiering sker tillsammans. Car-Mart finansierar nästan alla bilköp internt, vilket innebär att man erbjuder lån till i princip samtliga kunder. Kunderna utgörs ofta av personer med svag eller ingen kredithistorik, som inte kvalificerar sig för traditionell bilfinansiering. Affärsmodellen liknar därmed mer ett finansbolag än en klassisk bilåterförsäljare. Car-Mart tar risken för lånen själv och tjänar pengar både på bilförsäljningen och räntan på lånen.

Denna typ av bolag är inte älsklingar på börsen. Verksamheten är cyklisk, kreditdriven och inriktad på vad många betraktar som lågbetalande segment (subprime-kunder). Historiskt har branschen hög lönsamhet i goda tider men också höga kreditförluster i sämre tider. Just därför händer det att bolag som Car-Mart värderas mycket lågt av marknaden när sentimentet är negativt. Ibland, som nu, kan det skapa ett intressant läge om fundamenta förbättras.

Affären är enkel att förstå

Car-Mart har idag 154 butiker (”dealerships”), främst i mindre städer. Affärsupplägget är enkelt: Bolaget köper in begagnade bilar, rustar upp dem och säljer dem vidare. Typiskt betalar kunden en handpenning på omkring 5–6 % av bilens pris och Car-Mart finansierar resterande belopp genom avbetalningslån. I fjärde kvartalet FY2025 var genomsnittlig kontantinsats 6,2 % av försäljningspriset (jämfört med 6,5 % ett år tidigare), och under tredje kvartalet FY2025 låg handpenningen runt 5,1 % i snitt. Kunderna har ofta svag kreditvärdighet och saknar alternativ hos vanliga bilhandlare, vilket gör att Car-Mart bär hela kreditrisken för lånen. Samtidigt ger Car-Marts lokala närvaro och decentrala modell vissa informationsfördelar. Varje filialchef ansvarar för att känna sina kunder, prissätta bilar och fatta kreditbeslut utifrån kundens situation. Genom att kontrollera hela kedjan från inköp och prissättning till låneadministration kan Car-Mart hantera risken på ett sätt få andra aktörer klarar av.

Det här är inte en tech-aktie med disruptiv tillväxt eller visioner om global dominans. Car-Mart verkar i en mogen nisch som bygger på lokalkännedom, disciplin i kreditgivningen och relativt låg förändringstakt i konkurrensbilden. Bolaget betonar exempelvis överlägsen kundservice och starka personliga kundrelationer som en del av sitt erbjudande. Man konkurrerar mestadels mot lokala “mom & pop”-bilhandlare utan samma skalfördelar eller data, då större kedjor sällan är närvarande i dessa små orter. Affärsmodellen är okomplicerad och har visat sig uthållig över decennier, även om vinsterna kan variera med kreditcyklerna.

Resultaten talar ett tydligt språk

Mellan 2022 och 2024 försämrades kreditförlusterna kraftigt, vilket slog hårt mot lönsamheten. Under verksamhetsåret 2024 (som avslutades 30 april 2024) redovisade Car-Mart en förlust på $4,92 per aktie, jämfört med vinst på $3,11 året innan. De ökade avsättningarna för kreditförluster under denna period ledde även till att aktiekursen föll dramatiskt – från omkring $130 under 2021 till under $50 under 2023. Faktum är att aktien i december 2023 hade tappat cirka 61 % från toppnivån i augusti 2021 på grund av de kraftigt stigande kreditförlusterna. Detta illustrerar marknadens oro när subprime-segmentet började visa sämre siffror.

Samtidigt som resultaten dök tog bolaget initiativ till en rad strukturella förändringar i bakgrunden för att återställa lönsamheten:

  • Infört ett nytt Loan Origination System (LOS) – Car-Mart implementerade ett modernt system för kreditprövning och underwriting. Det nya LOS-systemet har förbättrat bolagets förmåga att bedöma kundernas betalningsförmåga och reducera kreditrisk. En majoritet av de nya lånen genereras nu via detta system, vilket har resulterat i meningsfullt förbättrad kreditprestation jämfört med tidigare processer. Per april 2025 hade cirka 65–66 % av låneportföljen sitt ursprung i det nya LOS, en andel som stadigt ökat.
  • Skiftat fokus från volym till avkastning på eget kapital – Ledningen (med ny VD under 2023) har tydligt prioriterat lönsamhet och riskjusterad avkastning framför maximal försäljningsvolym. Under 2024 såg man medvetet en nedgång i antalet sålda enheter när kreditreglerna stramades åt för att förbättra lånekvaliteten. Detta fokus på bättre affärer snarare än bara volym syns i högre marginaler och större kontantinsatser från kunderna, vilket gynnar avkastningen. (I VD-ordet för Q4 2024 betonades t.ex. disciplin i SG&A, högre handpenningar och starkare marginaler som positiva tecken.)
  • Minskat antalet underpresterande butiker – Bolaget har identifierat vissa svaga enheter och dragit ned på investeringar där. Under räkenskapsåret 2024 stängdes tre olönsamma filialer för att omfördela kapital till bättre marknader. I april 2024 hade Car-Mart 154 butiker öppna, ned från 156 året innan. Genom att fokusera på högre avkastning per butik och stänga de värsta underpresterarna förbättras den genomsnittliga lönsamheten i nätverket.
  • Sänkt snittpris på bilar via nya inköpsavtal – Under 2023–2024 steg begagnatpriserna kraftigt i USA, men Car-Mart har jobbat för att vända trenden och göra bilarna mer överkomliga för kunderna. Man har ingått strategiska samarbeten (bl.a. med Cox Automotive) för bättre upphandling, reconditioning och logistik, vilket sänker kostnaderna.
  • Genomsnittligt försäljningspris per bil har nu börjat sjunka något – i Q4 FY2025 var snittpriset $17 240, cirka $316 lägre än året innan, trots fortsatt inflation på marknaden. Denna sänkning åstadkoms genom optimerade inköps- och prissättningsstrategier och syftar till att förbättra bilarnas prisvärdhet.
  • Ökat bruttomarginalen till 36,7 % – en historiskt stark nivå – Genom ovan nämnda prissättningsdisciplin och bättre inköpsavtal har Car-Mart kraftigt förbättrat sin bruttomarginal. För helåret FY2025 nådde bruttomarginalen 36,7 % (upp från 34,7 % år 2024), och under Q4 2025 låg marginalen på 36,4 % jämfört med 35,5 % samma kvartal föregående år. Dessa nivåer är bland de högsta bolaget uppvisat och tyder på att prishöjningar och kostnadskontroll fått genomslag.
  • Återgått till lönsamhet – $2,33 i EPS för helåret 2025 – Efter förluståret 2024 är Car-Mart lönsamt igen. För det brutna räkenskapsåret som slutade 30 april 2025 rapporterade bolaget en vinst på $2,33 per utspädd aktie. Som jämförelse gjorde man förlust på $4,92 per aktie året innan, så vändningen är markant. Enbart i det sista kvartalet (feb–apr 2025) tjänade Car-Mart $1,26 per aktie, upp från $0,06 året innan, vilket reflekterar de förbättrade marginalerna och lägre kreditförlusterna.

Parallellt med dessa operativa förbättringar har bolaget stärkt sin finansiella ställning. Car-Mart genomförde under FY2025 flera ABS-transaktioner (värdepapperisering av låneportföljen) för att sänka upplåningskostnader och sprida finansieringskällorna. I mars 2025 emitterades t.ex. $200 mn i värdepapper med en ränta på 6,49 %, vilket var 0,95 %-enheter lägre än en liknande emission hösten 2024 (tecken på stark investerarefterfrågan). Ytterligare en större securitiseringsaffär om $216 mn slutfördes i maj 2025 till ännu lägre ränta 6,27 %. Likviden har använts till att betala ned dyrare krediter. Som resultat ligger bolagets nettoskuld i förhållande till kundfordringar nu på ca 51,5 % (per 30/4 2025), något lägre än 52,6 % ett år tidigare, trots att låneboken vuxit. Balansräkningen är alltså i bättre form, med mer av finansieringen via kapitalmarknaden och något lägre skuldkvot.

Det kan också nämnas att Car-Mart historiskt har återköpt mycket aktier, även om man nyligen tillfälligt pausat återköpen. Bolaget hade sedan tidigare ett program för återköp av upp till en miljon aktier, och under 2010-talet minskade man utestående aktier avsevärt. Under hösten 2024 vände man dock på steken och gav ut nya aktier för att stärka kapitalbasen. I september 2024 tog Car-Mart in ca $65 mn via en nyemission (till kurs kring $50) för att betala ned lån. I samband med detta införde bolagets långivare restriktioner som stoppar ytterligare aktieåterköp tills vidare. Per 30 april 2025 uppgick antalet utestående aktier till 8,26 mn, upp från 6,39 mn året innan. Trots utspädningen har insynspersoner fortfarande betydande ägarandelar i Car-Mart (insiderägandet är cirka 7 %), vilket ger ledningen incitament att fokusera på aktieägarnas värde.

Sammantaget har kreditförlusterna börjat sjunka från sina toppnivåer. Nettoförlusterna på låneportföljen (net charge-offs) minskade till 25,9 % av genomsnittliga fordringar år 2025, från 27,2 % året innan. På kvartalsbasis har trenden vänt från ~7,3 % förluster Q4 2024 till ~6,9 % Q4 2025, i linje med pre-pandemiska normalnivåer. Samtidigt som kreditkvaliteten förbättras kommer en allt större andel av lånen från det nya LOS-systemet där över 65 % av portföljen är nu underwritten med de nya, strängare kriterierna. Den kombinationen borgar för att framtida förluster kan hållas under bättre kontroll än under 2022–2023 års deterioration.

Värderingen är mycket låg

Trots den tydliga resultatförbättringen värderas Car-Mart fortfarande försiktigt av marknaden. Vid en aktiekurs på ca $50 handlas CRMT-aktien till:

  • Endast ~0,72 gånger bokfört eget kapital. Det egna kapitalet per aktie var $68,97 per 30/4 2025, vilket innebär att aktien värderas runt 72 % av bokfört värde. (P/B är ~0,73 enligt finansiella data.)
  • Under 8 gånger “normaliserad” vinst. Om man utgår från bolagets framåtblickande intjäningsförmåga är multipeln låg. Analytikerkonsensus för kommande år ligger kring $6 i vinst per aktie, vilket motsvarar P/E ~8 vid $50 aktiekurs. Även på innevarande års faktiska vinst $2,33 är multipeln låg relativt historiken, givet att $2,33 avser ett delvis återhämtningsår med fortfarande förhöjda kreditförluster. Justerat för att kreditförlusterna nu vänt ned och volymerna åter växer kan en “normal” årsvinst för Car-Mart mycket väl ligga i spannet $5–7 inom ett par år, vilket implicerar ett forward P/E klart under 10.
  • Stöd av återköpsprogram (även om detta f.n. är pausat pga kreditavtalen). Styrelsen har en giltig mandat att återköpa aktier när läget tillåter. Historiskt har Car-Mart använt överskottskapital till stora återköp – t.ex. minskade man antalet aktier från ~8 mn till ~6,4 mn mellan 2010 och 2022. Skulle kassaflödena förbättras framöver och låneavtalen omförhandlas, finns potential att återuppta återköpen, vilket ger ett golv under aktien. (Noterbart är att bolaget inte betalar utdelning utan fokuserar på återinvesteringar och potentiella återköp, vilket också avspeglas i låneavtalen som förbjuder utdelningar/återköp tills vissa villkor uppfyllts.)
  • Förbättrad kapitalstruktur med lägre finansieringskostnader. Genom securitiseringar (ABS) och utökad kreditfacilitet (ABL) har Car-Mart spridit sina finansieringskällor och sänkt räntorna på sin skuld. Till exempel kom den senaste $216 mn-securitiseringen i maj 2025 med en ränta på 6,27 %, vilket är betydligt under de ~8–9 % bolaget betalat på banklånen tidigare. Skuldsättningen relativt låneportföljen är måttlig (ca 50 % av fordringarna är finansierade med skuld, resten med eget kapital). Detta ger finansiellt utrymme och minskar risken i case: Car-Mart har kapital nog att bära sina kreditförluster utan att behöva emittera mer aktier (givet nu normaliserade förlustnivåer).

Givet denna värdering finns uppsida i en fundamental värdering. Om vi antar en försiktig vinst om ~$6 per aktie inom två år (vilket motsvarar konsensus EPS för FY2026) och applicerar en konservativ multipel på 12 x, fås ett motiverat värde på omkring $72 per aktie. Det ligger i övre spannet av bokfört värde och motsvarar en uppsida på cirka 50 % från dagens kursnivå. Till och med vid 10 x $6 = $60 per aktie skulle aktien ha betydande uppsida jämfört med nuvarande ~$50. Marknaden verkar alltså prisa in antingen ihållande problem eller risk för ny svacka, medan bolaget i själva verket har blivit starkare under ytan.

Men moaten då?

Car-Mart besitter ingen bred vallgrav (moat) i traditionell bemärkelse. Det finns inga patentskydd, nätverkseffekter eller oöverträffad teknik här. Däremot har bolaget en kombination av konkurrensfördelar som tillsammans bildar ett visst skydd mot fullskalig konkurrens och prispress:

  • Informationsfördelar och lokalkännedom: Genom decennier i dessa små lokalsamhällen har Car-Mart uppbyggd egen data om kundbeteende och ett erfaret kreditteam. Traditionella kreditscoringmodeller är mindre relevanta för denna kundgrupp, så bolaget drar nytta av att förstå sina kunders betalningsmönster och lokala ekonomiska förhållanden bättre än någon utomstående aktör. Kreditbedömningen sker oftast personligen då filialchefen ofta känner kunden eller dess familj, vilket ger mjuka information som storbanker saknar. Detta leder till bättre underwriting-beslut (vem man kan ge lån och på vilka villkor) och därmed färre misstag i låneportföljen jämfört med om en extern långivare skulle försöka sig på samma sak.
  • Trög konkurrens i geografin: Car-Mart verkar i småstäder och rurala områden som större kedjor och banker undviker. De flesta stora återförsäljare (som CarMax) fokuserar på urbanare marknader och/eller prime-kunder, och nationella subprime-långivare föredrar oftast att finansiera nyare bilar genom franchisehandlare i städer. Car-Marts direkta konkurrenter är främst små lokala handlare (“mom & pop”) som saknar skalan, finansieringsmöjligheterna och den strukturerade uppföljningen som Car-Mart har. Att försöka etablera en ny kedja i dessa områden skulle kräva tid, kapital och tålamod, samt vilja att hantera hög risk. Hittills har få tagit upp den handsken, delvis för att Car-Mart redan har långvariga kundrelationer på många orter.
  • Relationellt försprång: Car-Marts affärsmodell bygger på återkommande kunder och mänsklig kontakt genom hela processen. Kunderna behandlas med personlig service. Bolagets motto är att hjälpa dem att “stay on the road” med pålitlig transport. Många köpare kommer tillbaka för att byta upp sig till en ny bil när den gamla är avbetalad. Denna lojalitet och varumärkesnärvaro lokalt är svår för en ny aktör att återskapa utan vidare. Car-Mart har i över 40 år byggt förtroende hos sina kundsegment genom att vara förstående långivare (t.ex. flexibla vid betalningsproblem, ge folk en andra chans, etc.). Det ger en form av kundrelationship-moat där låntagare hellre går till Car-Mart än en okänd utlånare, trots hög ränta, eftersom de vet vad de får. Bolaget framhåller själva starka kundrelationer och service som konkurrensfördelar.
  • Integrerad finansiering (Buy Here, Pay Here): Att Car-Mart sköter finansieringen internt utgör i sig ett hinder för andra. En traditionell bilhandlare tjänar mest på bilförsäljningen och anlitar en bank för lånet; Car-Mart tjänar på båda och tar risken på sin balansräkning. För att konkurrera rakt av med Car-Mart i dess nisch måste en aktör vara villig att bära subprime-kreditrisk och driva en inkassoapparat, vilket de flesta drar sig för. Om t.ex. en stor kedja skulle ge sig in i småstäderna skulle de behöva antingen samarbeta med subprime-långivare (som i sin tur skulle vilja prissätta högt och selektera hårt) eller starta egen finansverksamhet. Bägge alternativen är kostsamma och riskabla. Car-Marts kunder har få andra val. De har ofta redan blivit nekade lån hos vanliga handlare och banker, så de kommer till en aktör som både säljer bilen och beviljar lånet. Den positionen är något av en nischvallgrav: andra kan teoretiskt göra samma sak, men få vill ta risken att göra det.

Ingen enskild av ovanstående fördelar är oöverkomlig för konkurrenter att försöka kopiera. Men tillsammans utgör de ett skydd som gjort att Car-Mart kunnat frodas i sin nisch under lång tid. Bolaget förbättrar dessutom kontinuerligt dessa områden, t.ex. genom att investera i teknik (LOS) för ännu bättre underwriting, ingå partnerskap för bättre fordonsförsörjning, och behålla duktiga chefer som kan sina lokala marknader. Helheten gör att Car-Mart har en resilient affärsmodell med höga inträdesbarriärer trots avsaknad av klassisk “vallgrav”.

Riskerna är inte obefintliga – men begränsade

Som alltid med subprime-finansiering finns risker att beakta. Här är några av de största riskfaktorerna för Car-Mart, vilka dock får anses hanterbara och välkända av marknaden:

  • Makrokänslig kundbas: Car-Marts kunder lever ofta på marginalen ekonomiskt. Högre räntor, stigande bensinpriser eller ökad arbetslöshet i regionen slår direkt mot deras betalningsförmåga, vilket kan öka bolagets kreditförluster. Exempelvis ledde de federala stimulanscheckarna under pandemin till tillfälligt lägre förluster (kunderna betalade ikapp skulder), medan dagens inflationsmiljö ökar pressen. Detta är en inneboende cyklikalitet som man inte kommer ifrån. I en recession ökar sannolikt Car-Marts låneförluster och eventuellt även antalet återtagna bilar.
  • Negativt kassaflöde i nuet: Bolagets operativa kassaflöde har varit negativt senaste tiden, då man fortfarande växer utlåningen (vilket binder kapital i kundfordringar) samtidigt som resultaträkningen påverkats av förlustavskrivningar. För FY2025, trots vinst, var kassaflödet svagt eftersom mycket av intjäningen gick åt till att finansiera ökningen i låneboken. Trenden är dock förbättrande: i takt med att kreditförlusterna normaliseras och marginalerna ökar, bör kassaflödet röra sig mot balans eller positivt. Det är vanligt i “buy here, pay here”-branschen att redovisad vinst och fritt kassaflöde skiljer sig åt kortsiktigt. När bolaget expanderar låneportföljen går det åt mer kontanter. Men när tillväxten planar ut tenderar Car-Marts affär att bli en stark kassaflödesgenerator (kunderna betalar ju av sina lån kontinuerligt). Med andra ord, viss kassaflödesunderskott nu är ett investeringsval för att växa portföljen snarare än en operationell förlust.
  • Ingen utdelning: Car-Mart har aldrig betalat utdelning och planerar ingen inom överskådlig framtid. För vissa investerare kan det göra aktien mindre attraktiv. Dock är detta ett medvetet val. Bolaget återinvesterar vinsterna i att öppna/acquirera fler butiker, köpa fordon och växa låneboken, samt som nämnt historiskt återköpa aktier. Avsaknad av utdelning är alltså inte ett tecken på svaghet utan snarare en kapitalallokeringsstrategi. Dessutom har Car-Mart i nuläget begränsningar i sina lånevillkor som ändå hindrar utdelningar tills skuldsituationen är ytterligare förbättrad.
  • Geografisk och operationell koncentration: Bolaget är verksamt i huvudsakligen 12 delstater i amerikanska södern. Även om dessa marknader är många till antalet kan regionala faktorer påverka (t.ex. om oljeindustrin går dåligt, drabbas Texas/Louisiana-kunderna). Operationellt är man också koncentrerad till en enda nisch: begagnade bilar till subprime-kunder. Diversifieringen är alltså låg jämfört med större finansbolag. Å andra sidan har Car-Mart spridning på tusentals individuella kunder. Ingen enskild kund eller ort dominerar portföljen, så riskerna är uppdelade. Och genom att gå in i nya närliggande stater (t.ex. senaste förvärvet Texas Auto Center i juni 2024) ökar man gradvis sin geografiska diversifiering.

Inget av detta är okänt för marknaden. Tvärtom är det just dessa “alla vet att det finns problem”-faktorer som tynger sentimentet och pressar ned värderingen. Historiskt är det i sådana lägen som felprissättningar kan uppstå. När investerarna extrapolerar nuvarande svårigheter in i all framtid, trots att bolagets motåtgärder börjar verka.

Slutsats

America’s Car-Mart framstår i dagsläget som en okomplicerad, lågt värderad verksamhet som har genomgått en betydande förbättring under ytan. Efter ett par tuffa år med höga kreditförluster har bolaget nu åter blivit lönsamt, höjt sina marginaler till rekordnivåer och stärkt sin finansiella position genom lägre finansieringskostnader och nytt kapital. Insynspersoner äger en ansenlig del själva och bolaget har en historik av att stötta aktiekursen via återköp när läget tillåter. Marknaden tycks dock fortfarande värdera Car-Mart som ett “problemföretag” drivet av kreditrisk, och ignorerar till stor del de strukturella framsteg som gjorts (nytt LOS, bättre underwriting, renodlat butiksnät, etc.).

Naturligtvis är inte Car-Mart en aktie man blir rik på över en natt. Det är en lågt värderad “slow and steady” case, men just sådana kan ge god avkastning om man har tålamod. Här får man köpa vinst, tillväxt och strukturell förbättring till ett pris som indikerar kollaps, vilket skapar en attraktiv asymmetri. Skulle bolaget fortsätta leverera moderata vinster och kanske växa lite, finns mycket uppsida i aktien när marknaden omvärderar riskerna. Samtidigt ger affärsmodellens robusthet (folk behöver bilar även i sämre tider, och Car-Mart är ofta enda utvägen för dem) en nedsidesbegränsning relativt andra cykliska bolag.

Slutsatsen är att America’s Car-Mart erbjuder en unik kombination av låg värdering, förbättrad lönsamhet och defensiv nisch. Det är kanske inte ett bolag som kommer tiodubblas snabbt, men det kan mycket väl vara ett där man, om man har tålamod, kan bli rik långsamt. I dagens börsklimat, där många bolag prissätts för perfektion, sticker Car-Mart ut som ett case där imperfektionerna är välkända och redan diskonterade, vilket ger en intressant möjlighet för den informerade investeraren.